Paginabegin

Een webshop die smaakt!

dinsdag 24 oktober 2023
Visie van Hans Meynen, commercial manager, over de lancering van de Jan Gevers B2B webshop

Digitale visie voor een smakelijke webshop

Merken Jan GeversMet 60 jaar ervaring en 22.000 referenties in bak-en voedingsartikelen levert het familiebedrijf Jan Gevers BV al jaren kwaliteitsvolle grondstoffen voor de bakkerij-, ijs en voedingssector. Jan Gevers BV is hierdoor een betrouwbare partner van de professionele voedingsmarkt voor hun ambient, koeling- en diepvriesbenodigdheden. Om digitaal bij te blijven met de professionele voedingsmarkt stond de firma echter voor de uitdaging om dit volledig assortiment naar een eigen webshop te vertalen. Zo bleek de volgende ambitie van de commerciële afdeling binnen firma Jan Gevers BV geen kleine uitdaging… 

Wij vroegen daarom bij Hans Meynen, commercial manager bij firma Jan Gevers BV, naar de visie rond professionele online verkoop. Hans gaf graag meer uitleg over de multi-channel strategie van Jan Gevers BV en waarom het nodig is oude gewoontes in vraag te stellen bij bakkerijen, chocolatiers, ijsbereiders, horeca en de voedingsindustrie. 

Wat was de aanleiding voor Jan Gevers BV om een webshop te lanceren? 

We zijn al jaren succesvol met onze approach naar klanten via de traditionele kanalen zoals vertegenwoordigers, cash en carry, klantendienst en direct mailing. Om verder in te spelen op de noden van onze professionele klanten anno 2023 willen wij graag ons assortiment 7 dagen per week en 24u per dag ter beschikking stellen en sneller informatie delen. Klanten kunnen op deze manier bestellingen plaatsen, producten zoeken en technische informatie opvragen. Het gaat er vooral om dat de klanten dit kunnen doen wanneer zij er tijd voor kunnen maken, dat is een extra service. 

Wat zijn de belangrijkste opportuniteiten bij het starten van deze webshop? 

Dat zal voor de klanten vooral een reis door ons assortiment zijn om online te bestellen volgens hun eigen voorwaarden. Ook het ophalen van technische informatie over producten en regelgeving is een extra troef. We delen uiteraard ook al onze promoties, incentives en loyaliteitsprogramma’s via dit kanaal. 

Grondstoffen en ingrediënten
Welke uitdagingen had Jan Gevers BV bij het opzetten van de webshop? 

De grootste uitdaging en tijdrovende impact is toch wel de aansluiting met ons ERP pakket geweest. Je kan wel online in de markt zijn, maar ook het voorraadbeheer, de logistiek, de boekhouding en alle andere afdelingen moeten mee volgen. We hebben er het volste vertrouwen in dat de huidige webshop een weerspiegeling is van ons logistieke apparaat en daar mogen we best trots op zijn. 

Welke strategische overwegingen zijn er gemaakt online en hoe onderscheidt Jan Gevers BV zich van concurrenten? 

Onze visie en missie is altijd geweest dat we een win-win situatie willen opzetten met onze klanten. We willen ze graag op alle vlakken ondersteunen in hun bedrijfsvoering en hun succes bepaalt mee het onze. Ook in ons assortiment maken we graag de keuze om kwaliteitsproducten aan een marktconforme prijs aan te bieden. Dit zie je zeker terug in ons huismerk “All Bak”, ons vers-concept “BonGou” en de recente toevoeging van de suikerbonen en confiserie van het kwaliteitsmerk "Vanparys". Door dit alles ook online aan te bieden, kunnen de mensen kennis maken met de kwaliteit die afgestemd is op hun assortiment. 

Welke uitbreidingen of nieuwe ontwikkelingen komen nog op de webshop van Jan Gevers BV? 

Het succes van de webshop hangt natuurlijk af van de online klantenervaring en de snelheid waarmee we vragen beantwoorden. Daarom investeren we continu in de verbetering van onze klantendienst om steeds beter te reageren de veelgestelde vragen en terugkerende frustraties te vermijden. Zo werken we achter de schermen hard verder om onze omnichannel aanpak op alle schermen, zeker mobiel, op hetzelfde niveau te brengen.  

We proberen in de toekomst klanten ook kennis te laten maken met nieuwe producten door een meer dynamische verkoopaanpak met meer inspiratie en recepten. Deze aanpak helpt ook nieuwe trends in de markt te analyseren en onze prijs- en voorraadsystemen sneller te optimaliseren. Het finaal resultaat is een gepersonaliseerd platform op maat van de klant, in plaats van een statische webshop die enkel is gebaseerd op catalogusverkoop. We zijn overtuigd dat deze klant-centrische ervaring hand in hand gaat met het persoonlijk contact met de vertegenwoordigers. Klanten behouden hun persoonlijke aanpak en kunnen hun minder complexe orders nadien online herhalen. 

Welke voordelen ervaren klanten bij het winkelen bij Jan Gevers BV via de webshop?  

De klanten reageren over het algemeen zeer positief en we zijn hen dan ook heel dankbaar voor alle feedback die we hierover mochten ontvangen. Zij zagen meteen de voordelen van ons volledig assortiment 7 dagen per week, 24u per dag, te kunnen raadplegen. Het is ongelooflijk om te zien hoe snel en instinctief klanten zich hebben aangepast naar deze extra toevoeging, die dankzij hen dagelijks verbetert en nog verder belooft te groeien. 

Verpakking en recyclerenZijn er suggesties van klanten en leveranciers die hebben bijgedragen aan de verbetering van de webshop? 

Bij onze B2B klanten kregen we duidelijk het signaal dat mobiel bestellen in opmars is omdat zij hierdoor tijd winnen. Een responsieve mobiele website en gebruiksvriendelijke, mobiele catalogus zijn daarin cruciaal om hun bestelling goed te laten verlopen. De vraag naar deze mobiele shopervaring loopt hier volledig gelijk over alle sectoren van bakkerijen en chocolatiers tot ijsbereiders en horeca. 

Onze partners zijn in ieder geval enthousiast om hun producten ook online aan te bieden en we krijgen van sommigen reeds de nodige info en steun. Het is uiteraard de bedoeling dit verder te ontwikkelen en gezamenlijke projecten op te zetten. 

Hoe bouwt Jan Gevers BV aan het vertrouwen van klanten in het kader van de webshop? 

Voor ons is het prioriteit onze reputatie als goede, betrouwbare verkoper door te trekken in onze webshop. Bij de firma Jan Gevers BV controleren we regelmatig de kwaliteit van onze producten door een rigoureuze kwaliteitscontrole van de producten die worden verkocht. Als leverancier zijn we hier steeds via onze klantendienst voor vragen bereikbaar. De klanten kunnen ook steeds alle productinfo van de catalogus opvragen via de technische fiches, net als onze behaalde certificaten op het vlak van nieuwe voedselnormen, bioduurzaamheid en milieubewuste initiatieven rond voedselveiligheid. 

Tenslotte plaatsen we de veiligheid en privacy van onze klanten binnen de webshop bovenaan. We beschermen deze gegevens met grote zorg en communiceren altijd transparant en duidelijk over alle prijsinformatie, inclusief de verzendkosten en een duidelijk retour- en restitutiebeleid. Zo blijven we continu werken aan het verbeteren van de klantervaring en de verwachtingen van klanten.