Over het invriezen van brood?
Wie vers wil, koopt bij de bakker. Wie gemak wil, koopt in de supermarkt. Zo kan je de keuze van de consument nog het best samenvatten. De vraag is dan ook hoe koppel je als bakker gemak aan versheid?
Sommige supermarkten zijn open op het moment dat mensen van hun werk komen en hebben ook laat op de dag een uitgebreid aanbod. Bovendien zetten de supers meer dan ooit in op hun versimage. Ondernemende bakkers laten zich de kaas niet van het brood eten en plaatsen een broodautomaat, nemen online bestellingen aan of leveren aan huis. Uit onderzoek van het gebruik van deze diensten bleek echter dat de klant massaal kiest voor nog een andere mogelijkheid, namelijk het vers invriezen van brood.
- 37% van de klanten vriest brood in
- 8% van de klanten koopt brood aan de broodautomaat
- 1% van de klanten doet zijn bestellingen via internet
- 2% van de klanten maakt gebruik van thuislevering bestellingen
Niet minder dan 37% vriest wekelijks vers brood in. Daarmee is invriezen voor de consument de manier bij uitstek geworden om zich doorheen de drukke werkweek te verzekeren van 'vers' brood. Meer nog, het aantal mensen dat brood wekelijks invriest, blijft jaar na jaar stijgen, terwijl het gebruik van de broodautomaat zachtjes dalend is. De cijfers spreken voor zich. Hier ligt een kans voor de klantgerichte bakker: "Hoe maak je het invriezen van brood klantvriendelijker?"
Enkele ideetjes:
- Invriestips op/bij de broodzak
- Broodzak die gemaakt is voor temperaturen onder nul
- Een dagvers, kant-en-klaar, invriespakket: standaard en deluxe, voor één of meerdere personen. (bron: onze passie)